KİME GÖRE HAK!...
Hak kelimesinin lügat manası; doğru, gerçek, her sabit ve doğru olan şey, adalet ve değişmez demektir. Istılah manası ise; "her şart altında doğru olan şey" demektir. Mesela iki kere ikinin dört ettiği gibi.
Batıl kelimesinin lügat manası; hak olmayan, sahte, yalan, boş, yanlış ve isabetsiz demektir. Istılah manası "her şart altında yanlış olan şey" demektir. Mesela iki kere iki üç eder iddiası gibi.
Bugünkü Batı Medeniyeti geçmişte olduğu gibi kendilerini her zaman haklı saymışlardır. Onların medeniyeti zulüm üzerine kurulmuş olan eski Roma medeniyetine, eski Roma medeniyeti eski Yunan medeniyetine, eski Yunan medeniyeti ise eski Mısır medeniyetine yani Firavunlara dayanmaktadır.
Eskiden Nemrudlar, Firavunlar, Neronlar, Ebu Cehiller ve benzerleri zulüm yaparken, yaptıkları bu zulümleri biz size zulüm ve haksızlık yapıyoruz diye yapmazlardı. Yaptıkları zulüm ve haksızlıkları bu bizim hakkımız diye yapmaktaydılar. Bu günkü Batı'da aynı zulüm ve haksızlıkları insan hakları adına yapmaktadır.
Bugün Irak'ın yok edilme ve parçalanma safhasına getirilişi onlara göre bir haktır.
Libya'nın bombalanması ve sudan bahanelerle ekonomik ve sosyal ablukaya alınması, onlara göre bir haktır.
Bosna Hersek'teki vahşetin devam etmesine ve müslümanların yok edilmesine seyirci kalarak göz yummak, onlara göre bir haktır.
Kıbrıs'ın Rum'lara ve Yunanlılara peşkeş çekilmesi için yapılan baskı, onlara göre haktır. Bu misalleri daha da çoğaltmak mümkündür.
İşte bunların hataları hak anlayışının yanlış olmasından yani batıl olmasındandır.
Batılın hak anlayışına göre hak, dört sebepten meydana gelmiştir:
1. Kuvvet,
2.Çoğunluk,
3. İmtiyaz
4.Menfaat, çıkar.
Biz kuvvetliyiz o halde haklıyız. Biz çoğuz o halde haklıyız. Biz asiliz, beyaz ırktanız o halde haklıyız. Bizim menfaatimiz nerde varsa biz orda haklıyız.
Hiç şüphesiz bu sebeplerin hiç birisi gerçekte hak sebebi olamaz. Fakat onların batıl inanışı bunları hak sahibi yapmaktadır. İşte bunların insan hakları anlayışındaki çifte standartlı oluşu da bu çerçeve içindedir.
Gerçek hak anlayışına yani yüce İslam Nizamı'na göre hak, dört sebepten meydana gelir:
1. Cenab-ı Hakk'ın bütün insanlara eşit olarak verdiği temel insan haklan. Bunlar şunlardır:
a) Yaşama hakkı,
b) Neslin, ırz ve namusunun korunması hakkı,
c) Mülkiyet hakkı,
d) İnancın korunması hakkı.
2. Emek hakkı,
3.Karşılıklı rıza ile yapılan anlaşmadan doğan haklar,
4.Adalet gereği doğan haklar.
İşte gerçek hak anlayışına göre hak, yalnız bu dört sebepten meydana gelir. Bunun dışında hiç bir sebepten dolayı hak doğmaz. Ne kuvvet, ne çoğunluk, ne imtiyaz ve ne de çıkar hak sahibi olmaya sebep olamaz.
08-15.09.1992
Abdullah Haşim (Süleyman Yapıcı)
Devran
Paludevran Gazetesi